Under Construction...

If something is hard for you to do, doesen`t mean its impossible

Wednesday, October 04, 2006

Gutter er gutter...

Hvis noen tror at jeg ikke er en typisk forsker, så må dere tro om igjen. I helga utførte jeg med hjelp fra tre venninner forskning på høyt nivå. Det er jo engagang sånn at man ikke får ære og berømmelse for et resultat før det er publisert, så her kommer resultatene.
Tema for studien var sms flørting/innbilskhet. Problemstilling var om det er noen forskjell på sms flørting og innbilskhet mellom gutter bosatt på Østlandet kontra Sørlandet.
Metode: Forsøkspersonene bestod av 4 nesten tilfeldig utvalgte gutter og om ikke studien ble utført dobbelblindt så ble den nesten utført blindt... 4 randomisert utvalget gutter mottok sms fra en av tre jenter. La oss for enkelthets skyld kalle guttene: H, T, I og Y. I og Y er bosatt på Østlandet.

Tekstmeldingene var av type:
1) Hei X! Takk for sist! Det var utrolig koselig å være med deg, håper vi kan gjennta det!
2)Hei X! Veldig koselig å treffe deg i sommer. Du har utrolig deilig rumpe!Håper vi kan møtes igjen en dag!
3)Hei X! Utrolig kjekt å være med deg den kvelden. Synes du er veldig kjekk når du spiller gitar!

Meldingene ble sendt ut mellom 23 og 00. Ingen av meldingene hadde avsender, og gutten som mottok meldingen visste ikke hvem jenta han fikk melding fra var. Målet for oss var å se om det ble respons, hva responsen var og om det gikk an å avgjøre hvilke type gutter som gav en spesiell respons.

Resultat
Gutt I svarte allerede samme natt: Meldingen begynte med "Takk det samme!" selv om gutten aldri hadde møtt jenta. Neste dag ringet han til meg å lurte på om jeg visste hvem ei jente i Bergen var som han hadde fått melding fra. Han visste ikke vem det var, men trodde ikke at det var tull.
Gutt Y ringte til meg å lure på om jeg visste hvem ei jente i Stavanger var..han haddde nemlig fått en useriøs melding-og lurte på om jeg stod bak. Jeg løy og sa at jeg ante ingen ting. Gutt Y skrev senere samme kveld meldinger til jenta.
Gutt H svarte aldri
Gutt T svarte aldri

Konklusjon Selv om det her ikke er entydig svar ser vi en tydelig tenden til at gutter bosatt på Østlandet generellt er mer interessert i sms flørting og mer innbilske enn gutter på Sørlandet. Vi vet ikke hvorfor guttene på Sørlandet ikke svarte, men velger å tro at det er enten fordi de skjønte det var noe tull, fordi de trodde meldingen var sendt feil siden de ikke visste hvem jenta var, fordi de er kristne eller fordi de generellt ikke er opptatt av jenter. Guttene på Østlandet derimot, med gutt I som utmerker seg spesielt, gir inntrykk av at han vet hvem jenta er, selv om han ikke gjør det. Er dette kun fordi han er klar for en flørt?
Hvorfor vi ser disse tydelige landsdels skillene kan muligens skyldes det moralske forfallet som mange unge gjennomgår når de flytter til hovedstaden. Har virkelig denne gruppen fallt så dypt at "Feste, drikke, pule, sloss-siviløkonomer det er oss" er blitt mottoet?

Vi føler vi fant ut mye interessant med denne studien, men den har og som dere ser åpnet for nye spørsmål. Det er derfor mulig det med tiden blir et lignende oppfølgingsstudium.

37 Comments:

  • At 11:53 AM, Blogger kire snah said…

    Jeg var en av guttene som ble utsatt for forsøket. Jeg måtte tenke et par minutter etter at meldingen var mottatt og kom frem til at jeg tvilte på at meldingen var sann. Det måtte være fra noen jeg kjente pga at vedkommende hadde med navnet mitt i meldingen. Å finne avsenderen var en enkel sak. Personen var fra Bergen. Jeg kjente henne ikke. Ingen jeg var sammen med denne kvelden kjente henne. Jeg antok at en kompis stod bak, da han har for vane å sende meldinger fra andres mobiltelefoner. Men jeg rakk aldri å konfrontere han med dette før jeg forsto tegningen når jeg leste om forskningsresultatene. Jeg er forøvrig klar for SMS-flørter, men foretrekker at avsenderen skriver under med navn, og at det spesifiseres hvor vi møttes i og med at jeg treffer så mange i løpet av en uke. Forskningsresultatene er vel
    ikke overraskende. Flytter man til Oslo synker moralen. Det er jo en kjent sak. PÅ den andre siden angrer jeg nå at jeg ikke svarte vedkommende med samme mynt, og sikkert ville fått en stjerne i boka. Jeg ser nå også at jeg burde tenkt på Wennis når jeg mottok melding fra ukjent person med adresse Bergen. Jeg velger å ta lærdom av hendelsen og håper fortsatt at den rette en dag (eller natt) vil sende meg en SMS.

     
  • At 4:41 PM, Blogger Bergljot og Eivind said…

    Detta har heilt klart ein sammenheng med at folk flytter til Oslo for å finne seg livsledsager.
    Oslo er som ein tiurspelleplass.

    -eivind-

     
  • At 6:54 PM, Blogger Wennis said…

    Du burde virkelig angre, Hans=) Er du fortsatt klar for sms flørt kan du jo bare fortsette nå... og så kan jeg ordne et møte når du kommer til Bergen!
    Takk for innspill Eivind! Vet ikke om jeg skal ta det som et hint eller kun en opplysning? Du greide jo å få deg dame før du flytta til Oslo og ungikk dermed hele problemet.

     
  • At 9:06 AM, Blogger Klara Jensen said…

    Kristin!!! For ein SPRÅKbruk på slutten av bloggen her, eg vert heilt mållaus!! Visste ikkje sånne ord eingong var del av ditt vokabular (satse på ordet vokabular passe i dinna sammenhengen, har ein tendens te å putta framandord inn i feil setting...) Uansett, e sinnsjukt gla eg ikkje svarte på de "anonyme" anropene dinna kvelden. Dåke må jo ha hatt da rasande festlig!

     
  • At 9:36 AM, Blogger kire snah said…

    Er det dere som har drevet og ringt med skjult nummer også. Trodde en periode at jeg holdt på å bli gal. Mottok flere anonyme oppringninger hvor ingen svarte, og flere tapte anonyme anrop (iallefall to). Nei, nå har dere gått for langt. Og ja, fysj for en språkbruk. Dette viser også at Bergen har dårlig påvirkning på snille og ellers veloppdragne unge mennesker fra Sørlandet.

     
  • At 10:30 AM, Blogger Wennis said…

    Nå føler jeg dere er usaklige, forskningen har ingen ting med språkbruk å gjøre, det er bare en beskrivelse av hva vi mener kan være åsakene til resultatene! Dessuten er dere bare irritert og sure fordi vi hadde det gøy med å div. ringe forsøk!

     
  • At 11:00 AM, Blogger Wennis said…

    Gratulerer med blogg Yngve! Gleder meg til å lese den! Så engasjert som du skriver og forsvarer Oslo guttene skulle en nesten tro at du har noen personlig interesser i dette...

     
  • At 12:35 PM, Blogger Afrika-Thomas said…

    This comment has been removed by a blog administrator.

     
  • At 12:37 PM, Blogger Afrika-Thomas said…

    Æ var også en av guttene som ble utsatt for dette forsøket. Æ finner dette litt snodig i og med at jeg er broren til Kristin. Er dette vanlig oppførsel fra ens søster?

     
  • At 12:50 PM, Blogger Klara Jensen said…

    Kor blei da av seilebloggen så va her istad?? Må bemerke at eg trur dinna bloggen faktisk e lenger enn den du har kommentert som lang hos meg no, sånn te sammenligning..:) 2 anonyme tapte anrop va da hos meg òg, men va sikker på da va broren min sio han e einaste eg veit om så ringe anonymt. Ingen e irriterte og sure, dåke må jo ha hatt da utrulig kjedelig for å ha fantasi (og tid) te å gjennomføra et sånt forsøk! Men festlig å lesa resultatene! Konklusjonen kva angår moralen te både testpanel og forsøkskaniner trur eg da må vær at sørlendinga bare e snille sålenge de oppholde seg i Kristiansand? Du veit, det som vert sådd på steingrunn har ingen rot og held berre ut ei tid...;)

     
  • At 12:52 PM, Blogger Klara Jensen said…

    Forresten! Thomas; JA. Om da e fra søster te bror eller bror te søster spele ingen rolle. Trur da e ein gylden regel om at den som e eldst kan driva gjøn med dei mindre men ikkje omvendt...

     
  • At 3:29 PM, Blogger Wennis said…

    Thomas: Du lyver! Hvis du skal til afrika og misjonere må du slutte med den lyvingen=)

    Klara: Fatter heller ikke hvor den seil bloggen ble av. Pleier jo ikke skjønne så mye ang blogg-så kanskje ikke så rart..
    Ang teorien din om sørlendinger så bygger ikke den på forskning, så tror lite på den teorien. Sørlendinger er generellt alltid snille!

    Jentene i kr.sand gjengen: Takk for støtten! Visste jeg kunne stole på dere=)

     
  • At 6:18 PM, Blogger Marie i byen said…

    Dette innlegget med kommentarer er et godt nok bevis på at blogg engasjerer, og har så absolutt livets rett...!

    Takk for en super helg, Kristin!

    Hilsen din medbloggforsvarer

     
  • At 7:16 PM, Blogger Tor Gunnar said…

    Det er tydelig at guttene fra Sørlandet, de som ikke svarte på disse slibrige meldingene, kom best ut av det. Årsakene til den manglende responsen kan sikkert være mange, men det er sannsynligvis noen ridderlige motiver bak det hele. Det er tydelig at Yngve, Hans, Thomas og I (la oss bare kalle ham "Ivar" for moro skyld) alle har blitt utsatt for denne formen for uskyldig telefon-Bin Laden-terror.

    Gleder meg til fortsettelsen.....må stikke nå... skal på shoppingsenter i Vilnius...

     
  • At 9:46 AM, Blogger Wennis said…

    Hvor er du hen for tiden Tor Gunnar? Vilnius?

     
  • At 3:15 PM, Blogger Wennis said…

    For et mas yngve!
    Jeg er i Bergen den helga-så bare kom! Har egentlig fått beskjed av herr og fru Lende om å si at jeg ikke kan, men jeg føler jeg har brukt opp lyvekvoten vin for en stund..
    Har aldri sagt at jeg er flink til å ta besluttninger-de ferreste jenter er det: det er derfor vi på et eller annet tidspunkt gifter oss for da kan noen andre bestemme for oss=)

     
  • At 1:15 PM, Blogger Klara Jensen said…

    Fakta Kristin? 2 veke på å sei ja te å få besøk av ein gutt e 2 veke for lenge! Siden eg har budd der lengst føle eg at eg har vetorett og du veit at alle dine guttevenne e hjertelig velkomne på besøk anytime! :)

     
  • At 1:30 PM, Blogger Anette said…

    Det er dine også, Klara ;)

     
  • At 2:11 PM, Blogger kire snah said…

    Føler at det kollektivet deres er veldig åpne for besøk.... Den 9. oktober mottok jeg følgende SMS fra Wennis: Hei! Go gang med Aksjon Håp? Klara og jeg lurer på når du kommer?
    Kommer etter hvert. På sikt. Nå blir dere jo opptatte med Yngve en stund. Men hyggelig å vite at jeg er velkommen!

     
  • At 3:10 PM, Blogger Klara Jensen said…

    This comment has been removed by a blog administrator.

     
  • At 3:12 PM, Blogger Klara Jensen said…

    Må sei da e utrulig underholdande å gå inn og sjekka de nye kommentarane som stadig tikke inn her, heilt fantastisk! Anette, eg føle eg har bidratt mykje på den fronten om eg skal sei det sjølv! :) Og Hans Erik (kire snah????), det stemme at me e veldig klare for besøk! Me bur tross alt i ein by der omgangskretsen innskrenkes kontinuerlig år for år og der de gjenværande jevnaldra befinne seg i kjedelige long-term-relationships (f.eks er det ikveld bibelgruppe for meg og Kristin beståande av oss + 3-4 godt gifte par). Kristin gjekk og skrøyt i heile vår om alle disse kule guttenvennene ho påsto å ha og som skulle komme på besøk te høsten, men istedenfor drar ho te stadighet sjøl på tur med stormkjøkkenet under armen! (og vanntette oppbevaringsposa som eg e utruli fasinert av...)

     
  • At 3:26 PM, Blogger Wennis said…

    Rolig folkens! Nå må det ikke bli altfor amper stemning-jeg prøver å lese...=)
    Først en avklaring: Yngve, du forteller ikke hele sannheten. Føler noen ting må fram her ellers blir jeg lynsjet av kollektivet mitt.1)Jeg har hele tiden sagt at du er velkommen, skulle bare sjekke hvilken helg jeg skulle til Trondheim. 2) Det tok ikke to uker uten at du hørte noe, jeg prøvde å få tak i Ingunn, det tok en uke siden hun var i Estland. ringte deg og opplyste om dette. Måtte så sjekke noen flytider, var vekke i helga uten dekning og glemte å ringe i går. Dvs at jeg effektivt har drøyd 4 dager og ikke 14! 3) så mye fint som jeg forteller om Kristiansands gjengen burde snart dere (les: Hans Erik og Yngve) kanskje vurdere og ikke bare vise mine dårlige sider til Bergens vennene mine??!!!
    4) Og hvis du pga de positive kommentarene fra Klara og anette heller vil besøke dem enn meg, har det jo forresten ingen ting å si om jeg er i bergen den helga...

     
  • At 4:45 PM, Blogger Marie Nanette said…

    Å, dette var god lesning! Virkelig! Både forskningsresultatene (veldig interessante) og ikke minst kommentarer fra forskningsobjektene. Lurer litt på når dere kommer til Kairo I og H? Her er det ihvertfall husrom! Men først Bergen, skal skjønne!

     
  • At 4:08 PM, Blogger Espen og Nina said…

    Må si jeg er litt skuffet over dine forskningsetiske prisipper her.

    Hva med informantens samtykke???
    Regner med ingen av informantene hadde gitt deg fullmakt til å gjennomføre publikasjonen.
    Dette bør vel da falle under uetisk forskning.

    Likevel er det et viktig felt du begir deg ut på! Spennende å få frem den virkelige forskjellen på Oslos umoralske pappagutter og vestlandets/sørlandets staute karer.

     
  • At 4:57 PM, Blogger Klara Jensen said…

    Hmm...de såkalla "staute" sørlendingane e vel samtidig umoralske pappagutta fra Oslo?? Konflikt.

    Straffelovens § 247:

    "Den som i ord eller handling opptrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller kringkastingsssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes."

    Fengsel i 2 år!! Men må sant seiast at deltakarane i testen har røpt seg sjøl, nåke eg trur utelukke grunn for straffeforfølging for da litla forskerteamet...:)

     
  • At 1:27 PM, Blogger Klara Jensen said…

    Stemme for at eg òg avgjere om anken ska tas te følge eller avvisast...:)

    Syns heilt klart at alternativ 2 hørtes ut som da mest sannsynliga og mest gjennomførbara her, dessuten trur eg da kunne blitt rasande festlig med tanke på at datane vel blir valgt med "hevnen er søt" tanka i bakhåve... Men før dommen kan falla e da litt vel vagt å bare nedlegga påstand om "x antall timer". Må vær litt meir presist.

     
  • At 3:03 PM, Blogger Kari Kari said…

    Som forsker (eh masterstudent)er jeg vant til å måtte forsvare meg selv, blant annet metodevalg-hvorfor jeg kan finne på å bruke kvalitativ metode i stedetfor kvantitativ feks må jeg svare på daglig.Derfor må jeg benytte anledningen til å støtte deg kristin!! Du kunne på bakgunn av den gjennomførte studien begynt som stipendiat på institutt for helse og utdanning v UIB. Her er man nemlig (litt for mye til tider) opptatt av fortellingen.Derfor blir det ikke så nøye om utvalget er litt på kanten av og til eller om får det resultatet man egentlig ønsket å få fram bare man får de "tykke fortellingene som viser erfaringer,beskrivelsene og opplevelsene"
    Dette sier vel like mye om instituttet(som forøvrig skal legges ned) som om forskning men på IUH hadde de syns dettte var konge!!

    Gleder meg forøvrig til å få servert middag i dag Kristin

     
  • At 2:55 PM, Blogger Kari Kari said…

    OI..ser du har begynt å hekle ! er mektig imponert men skjønner behovet for å ha noe å ta seg til i Førde. Når det gjelder resultatet stemmer jeg for lue og ikke duk!

     
  • At 1:43 PM, Blogger Klara Jensen said…

    Oki, har tatt bemerkningen te etterretning og dommen e falt! Blir alternativ 1 f.o.m høsten 2007 fordi då e da ingen folk igjen i Bergen uansett...:)

     
  • At 10:30 PM, Blogger Wennis said…

    Skal si det hasta med å felle dom i denne saken... jeg har i midlertid ikke kunnet forsvare meg siden jeg er i praksis i førde. Førde ligger litt avsides til og det samme gjelder internett tilgangen i denne lille byen..
    Sitter på kveldvakt nå og venter på en luksert hofte=)

     
  • At 4:07 PM, Blogger Klara Jensen said…

    Hasta ikkje sånn spesielt, men domstolen har et visst effektivitetshensyn å leva etter, et hensyn undertegna følte va i fare med tanke på kor dinna bloggen drar ut i da "uendeliga". Imidlertid kan du jo anka med påstand om at hensynet te kontradiksjon ikkje blei ivaretatt sio du ikkje fekk uttalt deg før dommen falt, så blir da sikkert tatt te etterretning. Dommeren kan derimot ikkje sjå at nåken av de andre alternativene lar seg gjennomføra, kanskje ikkje heller den dommen gjelde. Kan jo søka om å få betinga dom, så trenge du bare å la vær å gjenta lignande undersøkelsa i et nærmare bestemt tidsrom for å visa at du tar avstand fra oppførsel som kan skada samfunnet...

    Beklage tørr humor. Varig mèn påført av juridisk fakultet.

     
  • At 12:08 AM, Blogger Marie i byen said…

    nå trengs det et nytt inlegg på bloggen din, Kristin!

     
  • At 6:35 PM, Blogger Espen og Nina said…

    oppdatering!!!

     
  • At 10:26 AM, Blogger Henrik said…

    Hei Kristin :)
    Vi gleder oss noe hinnsides til du kommer til hemsedal i februar :)
    SNøen laver og vi har P til P :D

    Hilsen de frivillge

     
  • At 10:27 AM, Blogger Henrik said…

    Hei Kristin?

    Ville fortelle deg at vi gleder oss noe hinnsides til du kommer til hemsedal i fabruar :D

    snøen laver og vi har P til P.
    Ha en velsignet dag

    Hilsn de frivillge

     
  • At 3:05 PM, Blogger Kari Kari said…

    God jul kristin og god tur. Håper du får en fin og avkoplende (?) tur. Gleder meg til du er tilbake i Bergen etter jul. Skal på julekonsert i kveld sammen med hele Bergen og høre på Mârtha Louive, sigvart`n, ole edvard Antonsen m fl. Satser på at julestemningen kommer krypende i løpet av konserten. Det er vanskelig å den fri følelsen når en "bare " skriver oppgave. Møtte så Mari på bussen i morges så hørte at det blir Zanzibar til nyttår. kjusa deg Sier vi i Bergen da! ( les: heldiggris)

    Juleklem fra Kari Margrethe

     
  • At 7:15 AM, Anonymous Anonymous said…

    Very nice post beholde poste sånt ...!!

    flørting

     

Post a Comment

<< Home