Under Construction...

If something is hard for you to do, doesen`t mean its impossible

Tuesday, December 26, 2006

Happy x-mas!

And so this is christmas?, er et spoersmaal jeg har spurt meg selv en del ganger de siste dagene. For det jeg opplever naa er alt annet ennn det jeg forbinder med jul. De siste ti dagene har jeg vaert i oest afrika, og her er det lite av gloegg, pepperkaker, julemat, og god norsk julemusikk. Det eneste som spilles her er synteziser versjonen av Oh christmas tree, og alle muslimene paa Zansibar gaar rundt aa sier Jambo, Happy X-mas! for aa proeve aa faa deg til aa kjoepe noe i sjappa de har. Nei det er ikke som hjemme!

Jeg har alltid likt aa tenke om meg selv at jul for meg det er at vi feirer at Jesus ble foedt. Alt det andre rundt er koselige tradisjoner som er gode aa ha, men ikke avgjoerende for aa faa en fin jul. Helt erlig var det ikke akkurat det samme jeg satt aa tenkte da vi sent lille julaften ankom Zansibar og ble kjoert langt innover oeya av noen mistenkelige pirat taxi folk: Det kom nok ikke til aa bli jul i aar...

...men det ble jul! Tro et eller ei! Ikke som hjemme, ikke med mange gaver, ikke med kirkegang, ikke med julesanger, ikke den spesielle julemat lukten, ikke med hele familien...men det ble jul. Da jeg sammen med Thomas, Andreas og Torgeir satt leste juleevangeliet og ba mens vi ventet paa maten paa en beach restaurant julaften kveld - ble det jul. Denne jula ble virkelig Jesus bursdag feiret. Det var det eneste vi hadde av alt det som er julete hjemme, men det er det viktigste! Jeg kan vel med haanden paa hjertet si at jul i afrika ikke blir en tradisjon, saa har jeg nok godt av aa foele hva virkelig jula dreier seg om=)

4 Comments:

  • At 9:02 PM, Blogger Kari Kari said…

    God jul Kristin!!
    Hjertelig takk for melding på julaften. Kan fortelle at det er ikke så mye som minner om jul av vær her hjemme heller selv om tradisjonene er til stede. Var på flott gudstjeneste 1.juledag.tror jeg begynner å bli glad i tradisjoner. Ingen har fått tulle med ting her hjemmme i år. HEr skal alt bli gjort som alltid før.
    Ellers misunner eg varmen og solen du opplever. Hvor går turen videre spør jeg?

     
  • At 5:17 PM, Blogger kire snah said…

    God jul der nede! Ingenting som Afrikansk jul! Romjulen godt i gang her nå. Travle dager fremover med flere familieselskaper, brøllop, nyttår i telemark, oslo (hår fått plass å bo) og så en tur til Israel 3. januar. Snakkes utpå nyåret. Lover en tur til Bergen i vår!

     
  • At 11:52 PM, Blogger Marie i byen said…

    Godt nyttår, Kristin! Gleder meg til å høre mer om turen når du kommer hjem igjen!

     
  • At 12:38 PM, Blogger Wennis said…

    Takk for julehilsner! Setter veldig pris pa det her nede! Har kommet til Nairobi naa, skulle egentlig drattt til Uganda i morgen for aa rafte, men min kjaere bror har greid aa faa sepsis (les: kraftig bakterie infeksjon i blodet), saa de siste dagne har vi vaert inn og ut av sykehuset for aa faa intravenoes antibotika, artig... Feberen har heldigvis sunket fra de nearmere 40 gradene han hadde paa nyttaarsaften, men formen er ikke helt paa topp. vi tilbringer derfor noen ekstra dager hos noen slektninger av oss som bor her. Ikke helt som planlagt men utrolig koselige folk. Helt fantastisk familie: hun er lege for FN, og han er handelsminister i kenya...saa vi bor greit=)
    Kari: Gleder meg til aa treffe deg i Bergen!
    Hans: God tur, hils Garry!
    Silje: Vi treffes om litt over en uke, det blir stas!
    Linn: Du hadde digga denne ferien! Vi faar ta en reprise!
    Marie: Takk for Julenisse hjelp, gavene slo an!

     

Post a Comment

<< Home