Under Construction...

If something is hard for you to do, doesen`t mean its impossible

Friday, February 02, 2007

Bevar ditt hjerte



Jeg blir stadig vekk overrasket over hvor forut for sin tid Bibelen er: "Bevar ditt hjerte fremfor alt du bevarer, for livet går ut fra det." Er det noe som virkelig er blitt inn de siste årene så er det å ta vare på hjertet sitt: Du skal ikke røyke, husk å ta tran, (eller aller helst selolje), tren regelmessig, ikke spis majones eller andre ting som inneholder mettet fett, drikk gjerne vin i moderate mengder ( et glass om dagen har visst best effekt), husk frukt og grønnsaker for da får du i deg nok antioksidanter, og for all del vær forsiktig med hvem du velger til å være foreldrene dine! Dårlige gener for hjerte- kar sykdom er kanskje det værste du kan ha. Med det er du kort sagt en tikkende bombe; du kan trene og spise så sunt du bare vil - å likevel få hjerteinfarkt!

Stress...? Ja litt. Det er kanskje litt vel overfokusering her, men det er for all del lurt å ta vare på kroppen sin! Jeg holder på å pløye igjennom utallige sider om hjertesykdommer for tiden, og kort oppsummert så overlever vi ikke uten et relativt greit fungerende hjerte. Får du først hjerteinfarkt, kan du få hjerte svikt, og får du hjertesvikt på venstre side så kan du få lungestuvning- da blir du tungpustet ved aktivitet. Utvikler dette seg kan du bli tungpustet selv når du sitter helt stille. Lungestuvning kommer pga økt trykk i lungearteriene, dette vil videre gi høyresidig hjertesvikt. Og da er du for lengst inne i den "vonde sirkelen"; med generelle ødemer, leverstuvning og vekt økning. Og er det noe vi ikke skal i dagens samfunn så er det jo å gå opp i vekt...

Men det jeg lurer på er engentlig om det var majones avhold og trening Bibelen hovedsaklig hadde i tankene? Ikke det at vi ikke skal ta vare på hjertet fysiologisk, men er det ikke noe her som kommer helt i skyggen av helse og kostholds hysteriet...? "Bevar ditt hjerte fremfor alt du bevarer, for livet går ut fra det..." Når skal vi begynne å bli hekta på å fylle hjertene våre med gode ting, gode gjerninger og medmenneskelighet, kort sagt sette Gud først? Når blir det overskrifter i Henne, KK, og diverse Shape Up magasin som gir seg ut for at de skal hjelpe oss til å finne det gode liv?

Jeg for min del har et større problem med å fylle hjertet mitt, og fokuset mitt, med de rette åndelige tingene og verdiene enn ikke spise majones og røyke. Det står videre i ordspråkene: "Legg merke til de spor du skal følge, og hold hele veien stø kurs!" Og det er så vidt jeg har skjønt har det noemed å følge etter Jesus og lære av ham: tids prioritering, hjelpsomhet, tilgivelse og fokus. Hva vil jeg skal prege livet mitt?
For tiden går 50% av døgnes timer med på skolen. Det gjør litt for mye med hjertetfokuset mitt. Når ble det å stå på patologi eksamen viktigere enn å ha tid til å bry seg? ...og det å lese to timer ekstra viktigere enn å gå på møte?
Det er en av grunnene til at jeg trenger venner; slik at når at jeg blir for opptatt av andre ting til å bevare hjeret mitt, er det folk som står og viser meg veien tilbake på rett spor.

14 Comments:

  • At 10:26 PM, Blogger Tor Gunnar said…

    Interessant, Kristin!

    Jeg må ærlig innrømme at jeg, i det siste, har brukt mye energi i et slags forsøk på å finne en slags sunn balanse i mitt 'åndelige liv'. En ting har jeg i hvert fall funnet ut; - lett er det ikke! Med det er jo bare å forsøke å priotere det rette neste gang, og gangen etter der, og gangen etter der igjen, osv.

    Jeg husker ikke helt ordrett hvordan det stod, men jeg leste noe liknende i en bok:
    "The tragedy of life, is what dies inside a mans heart, while he still lives."

     
  • At 9:07 PM, Blogger Kari Kari said…

    tenkte jeg måtte sjekke bloggen din for å se om du hadde lagt ut "de sterkeste anbefalinger for tidenes film"?!?
    Marie Antoniett er herved nevnt.

     
  • At 9:41 PM, Blogger Marie i byen said…

    Du kommer med noe viktig her, Kristin - som jeg tror man stadig må minne seg selv om - hva er det som EGENTLIG er viktig å prioritere? Se litt stort noen ganger, selv om man vel av og til også må prioritere å lese litt mer enn akkurat nok/forberede seg litt ekstra noen ganger/jobbe overtid o.l... Men det bør være unntakene, og ikke regelen!

     
  • At 9:26 AM, Blogger Wennis said…

    Tor Gunnar: Takk for kloke ord! Det er absolutt noe i å begynne i det små..og ikke minst: ikke la hjerte "dø" mens vi lever. Viktig, men vanskelig!
    Marie:Minne seg på hva som er viktigst- og ikke minst prøve å finne ut hva som er viktigs-da er det kanskje lettere å prioritere det..?Kanskje det får være tema på Josten: Vi kan ta et ord for dagen hver..=)
    kari: Takk for bra helg..og elendig film! Siste gang jeg går på kino med deg=)

     
  • At 2:14 PM, Blogger Kari Kari said…

    hehe.

     
  • At 2:16 PM, Blogger Klara Jensen said…

    Oppdatert igjen! Og t.o.m langt, ikkje verst ditta Kristin! Eindel av da du skrive går eg faktisk og tenke på sjøl om dagane, skjønt i et vesentlig mindre medisinsk perspektiv...(og fysj og æsj te bildet oppe te høyre). Har forresten sendt deg ein mail så eg fekk idag, sånn send-videre opplegg. Va forklaring på ka du ska gjer viss du får hjerteattakk mens du kjøre bil. Tenkte du kunne bruka an på eksamen...:)

     
  • At 10:44 PM, Blogger Marie i byen said…

    jepp - får bli josten-tema:-)

     
  • At 11:54 PM, Blogger Kari Kari said…

    Happy valentine!!!

     
  • At 10:47 PM, Blogger Else-Linn Øverkil said…

    Hei Kristin! Du må få ordna det slik at andre enn bloggere kan kommentere på sida di! Mamma har prøvd nå to ganger uten å lykkes:) Klem fra Else-Linn

     
  • At 5:14 PM, Blogger Ellen Sofie Hetta said…

    Hei Kristin! Kjempe fin artikel, er så kjekt å gå rundt på bloggbesøk,håper du kan sette meg på linken din også, så skal jeg også når jeg vet hvordan...Else Linn prøvde hjelpe meg i går...men web-hjelp er ikk alltid så lett:) Stå på, du er så nydelig Kristin,heier på deg! Klems fra Sofistikerte svar;) Ellen Sofie (tok du den...)

     
  • At 11:16 PM, Blogger Wennis said…

    Hildegunn: Tror ikke du er den som skal snakke om liv på bloggen...selv om du akkurat har lagt ut et nytt stykke-så er min mer levende enn din=)
    Else- linn: Hils di mor og si jeg skal gjøre mitt beste!
    Klara: Har lest hjerte mailen. Jeg er skeptisk 8som du sikkert hadde regnet med). Ser ikke noe fysiologisk forklaring på at hosting skal klare å holde hjerte i gang til du kommer deg til sykehus...da er det tenkt infarkt og ikke ekte...
    Kari: Happy til deg og! Dagen ble feiret i stillhet.
    Marie: Ringer deg snart
    Ellen: kjekt med blogg besøk. har lagt deg til lista=)

     
  • At 9:27 PM, Blogger Dan Freddy said…

    Jeg kjenner ikke deg og du ikke meg. Bra skrevet var det uansett:0)

     
  • At 8:45 PM, Blogger Kari Kari said…

    hei hei

    Venter spent på oppdatering fra Hemsen? hører det har falt masse snø! så digg!!!

     
  • At 5:45 PM, Blogger Lise Slaattebræk said…

    Hei!!
    Eg bare lure på om du komme på besøg te Stavanger snart?

     

Post a Comment

<< Home